Sejarah Awal Negara
Sebelum lahirnya negara Malaysia yang berdaulat dan merdeka.Telah muncul dan berkembang kerajaan atau kesultanan negeri-negeri melayu .kewujudan kerajaan-kerajaan ini telah membuktikan bahawa tamadun Melayu telah wujud sejak beratus-ratus tahun terdahulu yang menjadi asas kewujudan negara malaysia pada hari ini.hari ini saya akan menerangkan menghuraikan kepada pembaca mengenai sejarah awal perkembangan negara Melaysia.
Kerajaan Melayu Melaka Asas Perkembangan Ketamadunan Melayu
- Kajian sejarah terdahulu menyatakan bahawa kerajaan Melayu melaka wujud pada abad yang ke -15 masihi
- Pengasasnya Putera Parameswara seorang putera raja keppada pemerintah kerajaan srivijaya
- Pada tahun 1391 kerajaan srivijaya mengalami kejatuhan di sebabkan serangan oleh kerajaan majapahit pada ketika itu.Parameswara dan pengikutnya melarikan diri ke temasik (Singapura)
- pada ketika itu Temasik sudah mempunyai sistem pemerintahanya yang tersendiri dan berada di bawah naungan kerajaan siam.
- Parameswara telah membunuh pemerintah temasik iatu temagi dan mengambil alih pemerintahan di temasik
- Kerajaan siam mengambil tindakan dengan menyerang temasik. Parameswara dan pengikutnya melarikan diri ke-Muar-Sening Ujung-Bertam-MELAKA.
- setibanya baginda sampai ke melaka.parameswara telah menamakan kawasan itu dengan nama melaka sempena nama sebatang pohon yang menjadi kawasan berteduh dan istirehat baginda
- pendapat kedua menyatakan bahawa nama melaka diambil dari perkataan arab iatu malakat yang membawa maksud tempat perlindungan
Melalui pemahaman terhadap bentuk pemerintahan awal di melaka kita menggambarkan bahawa sistem pemerintahan pada masa ini yang masih diamalkan dalam sistem pemerintahan beraja di negara kita.Beriku adalah nama pemerintah sultan-sultan Melaka
Parameswara/Iskandar Syah 1400-1414
Mahkota Iskandar Shah 1414-1424
Sultan Mahmud Shah 1424-1444
Sultan Abu Syahid 1444-1445
Sultan Muzaffar Syah 1445-1456
Sultan Mansur Syah 1456-1477
Sultan Alaudin Riayat Syah 1477-1488
Sulta Mahmud Syah 1488-1528
Sultan Ahmad Syah 1510-1513
Melaka mempunyai sebuah sistem pemerintahan yang tersusun sepanjang kekuasaannya.Raja berperanan sebagai pemerintah,melantik pembesar,melaksanakan undang-undang dan sebagainya.Raja di bantu sebuah organisasi yang tersusun heirarki dan mempunyai peranan masing-masing.Rajah dibawah menunjukkan sistem pembesar empat lipatan yang menjadi tulang belakang sistem
pemerintahan dan politik di melaka
Sistem pentadbiran kerajaan Melaka amat berkait rapat denga peranan yang di mainkan oleempat orang pembesar utama iatu bendahara, Penghulu Bendahari,Temenggung, Laksamana. peranan keempat empat pembesar utama tersebut boleh difahami dengan merujuk kepada penerangan di bawah
Bendahara
- Merupakan menteri utama yang bertindak sebagai penasihat kanan raja
- Menjadi pemangku raja ketika ketiadaan raja
- Boleh bertintak sebagai ketua hakim
- Berperanan sebagai pemilih dan Pelantikan Raja
Penghulu Bendahari
- Berperanan Mengawal pembendaharaan negara
- Berperanan memungut cukai dan hasil negara
- sebagai ketua Syahbandar
- Berperanan sebagai pelaksana undang-undang dan peraturan
- Digelar sebagai ketua polis negara
- Dalam soal istiadat beliau bertindak sebagai ketua protokol
Laksamana
- Berperanan Sebagai pahlawan dalamPeperangan
- Bertanggungjawab sebagai pemikulpedang kerajaan dalam upacara rasmi kerjaan
- menjadi diplomat dan membawa utusan kerajaan
Melaka Sebagai Sebuah Kerajaan Agung
Kerajaan agung Melaka menjadi terkenal di seluruh dunia sebagai sebuah empayar yang luasdan kukuh dari segi pemerintahan ketenteraan, kawalan jajahan dan undang undang . empayar Melaka di katakan meliputi hampir keseluruhan semenanjung tanah melayu sebahagian timur sumatera dan kepulauan Melayu.
Faktor-faktor kegemilangan Melaka
- Mempunyai pemimpin yang berwibawa
- kedudukan Melaka yang sangat strategik
- Faktor Ekonomi yang sangat baik
- Sistem politik dan pentadbiran yang sistemetik
ZAMAN PENJAJAHAN
PORTUGIS
Penaklukan Melaka oleh Portugis pada
1511 telah memulakan suatu era baru campur tangan kuasa Barat di rantau Asia
Tenggara khususnya di Tanah Melayu. Menyedari bahawa rantau Asia
Tenggara memiliki kekayaan, khususnya pusat pengeluaran rempah yang pada masa
itu menjadi barang dagangan paling berharga, ini telah menyebabkan kuasa Barat
berlumba-lumba menjelajah ke Asia Tenggara dengan tujuan untuk
mendapatkan dan memonopoli perdagangan rempah, meluaskan pasaran serta pengaruh
politik mereka
- Penaklukan Melaka oleh Portugis berdasarkan kepentingan ekonomi kerana Portugis berhasrat menggunakan pelabuhan Melaka sebagai pengkalan untuk mengawal kuasa perdagangan mereka di Pulau Hindia Timur.
- menghancurkan agama Islam dan mengembangkan agama Kristian s
- memecahkan monopoli perdagangan yang selama ini dikuasai oleh orang Islam
PUNCA KEJATUHAN MELAKA DITANGAN PORTUGIS
berlakunya pengkhianatan dalam negeri
AKBHAR-AKHBAR YANG MEMAPARKAN BERITA MENGENAI KEMERDEKAAN TANAH MELAYU
RIAKSI NEGARA LUAR TERHADAP PEMBENTUKAN MALAYSIA
- Ketiadaan pengganti Bendahara yang berkaliber seperti Tun Perak
- kekuatan angkatan tentera Portugis, khususnya pemilikan senjata moden dan strategi peperangan yang lebih teratur
BELANDA
Tekanan yang dihadapi oleh Belanda di
Eropah di abad ke- 16 telah menguatkan lagi azam Belanda untuk menjadi bangsa
yang merdeka, berkuasa, kuat dan berdaulat.Penindasan Sepanyol ke atas Belanda,
penutupan pelabuhan Lisbon terhadap kapal Belanda dan penerbitan buku
Itinerario oleh Van Linschoten yang membongkar rahsia jalan laut dan tempat yang
kaya dengan hasil rempah telah mendorong orang Belanda mengembangkan pengaruh
ke rantau Asia Tenggara
-
Dalam usaha menyatukan kekuasaan Belanda di Timur, seluruh kapal perniagaan Belanda yang berdagang di Timur telah digabungkan dan dikenali sebagai Syarikat Hindia Timur Belanda.
- pada 1606, Belanda telah mengikat perjanjian dengan Negeri Johor untuk membuat pakatan bagi melancarkan serangan bersama ke atas Portugis di Melaka.
- Belanda telah berjaya menawan dan menubuhkan pusat pentadbiran di Betawi.
- Pada 1640 sehingga Januari 1641, Melaka telah dikepung oleh Belanda dengan bantuan Johor.
- akhirnya pada 16 Januari 1641, pihak Portugis telah menyerah kalah tanpa syarat dan Melaka jatuh ke tangan Belanda.
BRITISH
Pada 1600 pedagang Inggeris telah menubuhkan Syarikat Hindia Timur
Inggeris selaras dengan hasrat untuk memperkembangkan perdagangan mereka di
Timur. Pada permulaan kegiatannya, Inggeris lebih cenderung memusatkan
perhatian dan kegiatan mereka di India. Kehilangan kekuasaan ke atas
Amerika akibat Peperangan Kemerdekaan 1783 telah mendorong Inggeris untuk
memperluaskan tanah jajahan mereka di kawasan Timur. W alaupun Syarikat Hindia
Timur Inggeris telah berjaya menubuhkan loji mereka di Madras dan Benggala pada
pertengahan abad ke-18 tetapi mereka sentiasa terdedah kepada serangan musuh,
khususnya Perancis yang sedang mencari tapak untuk meluaskan penaklukannya di
Timur. Menyedari hakikat ini, Inggeris telah berusaha untuk membangunkan sebuah
pelabuhan di Timur Teluk Benggala. Ini akan membolehkan perdagangan dengan
negara China dapat diteruskan. Inggeris juga cuba mengelak untuk menggunakan
pelabuhan Melaka yang terletak di bawah kekuasaan Belanda
- Pada 1771, Francis Light telah mendapat tawaran daripada Sultan Kedah (Sultan Abdullah) yang membenarkan pihak Inggeris mendirikan pusat perniagaan
- Dengan syarat British memberi perlindungan kepada Kedah dalam menghadapi ancaman Siam dan Bugis.
- Pulau Pinang telah dibuka dengan rasminya pada 11 Ogos 1786. Pulau Pinang telah dijadikan pelabuhan bebas
- Namum pulau pinang gagal membangun dan menyebabakan masalah kewangan kepada pihak british.
KERAJAAN-KERAJAAN MELLAYU BARU
Pada kurun ke 18, terdapat kemunculan
beberapa buah kerajaan Melayu baru di Malaysia. Negeri-negeri
tersebut ialah Negeri Sembilan, Selangor, Kelantan dan Terengganu. Keluarga
yang mengasaskan kerajaan ini pula adalah keluarga baru dan mereka bukan
berasal dari negeri-negeri tersebut. Terengganu berasal dari Johor, Selangor
dari Bugis, Negeri Sembilan dari Pagar Ruyung dan Kelantan dari Patani. Di sini
memperlihatkan bahawa sebelum penubuhan kerajaan baru ini sudah pun ada
pemerintah di negeri-negeri berkenaan. Kewujudan keadaan yang demikian rupa
menambahkan menariknya soal ini diberi perhatian kerana ia sekurang-kurangnya
dapat menjelaskan tentang bagaimana keluarga tersebut mengasaskan kerajaan,
mengambil alih teraju pemerintahan sebelumnya, mendapat pengiktirafan dan
pengesahan sebagai pemerintah yang sah di atas takhta kerajaan.
SELANGOR
a) Asal-usul nama
Sempena nama Sungai Selangor
b) Pada awalnya,
pemerintahan berasaskan kampong-kampung kecil yang berajakan kerajaan Melayu Melaka
c) Ketika zaman
Kesultanan Melayu Melaka daerah wujud di Selangor seperti Jeram,
Klang, Langat dan Selangor (Kuala Selangor)
d) Derah-daerah ini terletak di bawah
jajahan kerajaan Melaka
e) Ketika zama pemerintahan Sultan
Muzaffar Shah Melaka, Tun Perak dilantik sebagai penghulu Klang
f) Pada kurun ke-17, orang Bugis
mendiami kawasan di Klang dan Kuala Selangor
g) Klang pada masa
itudi bawah kuasa Orang Besar Klang yang bergelar To` Engku Klang
(berasal daripada keturunan sultan Johor yanh berketurunan Bendahara)
h) Orang Besar Klang
menghadiahkan cap mohor kepada Yamtuan Selangor untuk mentadbir
kawasan Sungai Selangor
i) Pada kurun
ke-18, kedudukan Bugis kukuh apabila Raja Lumu ditabalkan oleh Sultan Mahmud
(sultan Perak) menjadi sultan Selangor bergelar Sultan Salehuddin Shah
j) Semasa
pemewrintahan Sultan Ibrahim Shah (pengganti Sultan Salehuddin Shah), Selangor
menjadi pengeluar biji timah
k) Belanda ingin
menakluki Selangor
l) Belanda
menyerang Sultan Ibrahim Shah di Kuala Selangor
m) Sultan Ibrahim Shah berundur ke
Hulu Langat, Bernam dan Pahang
n) Dengan bantuan Pahang,
Sultan Ibrahim mendapatkan semula Kuala Selangor
o) Belanda mengepung
Kuala Selangor
p) Sultan Ibrahim
meminta bantuan Perak
q) Perak
menandatangani perjanjian kerjasama antara Selangor dan Perak
TERENGGANU
·
a) Asal-usul nama
Terengganu
I. Menurut Sultan Umar, nama
Terengganu berasal dari perkataan taring anu, anu merujuk kepada sebutan
sebagai harimau
II. Menurut catatan Cina, Wang Ta
Yuan nama Terengganu disebut sebagai Tong Ya Nong dan Teng Ya Nung
b) Kerajaan Terengganu muncul
apabila Tun Zainal Abidin Paduka Maharaja daripada keluarga Bendahara Pahang
dilantik menjadi raja Terengganu
c) Baginda bergelar Sultan Zainal Abidin
1
d) Baginda dilantik
oleh Sultan Sulaiman (Sultan Johor) kerana hubungan persaudaraan dengan sultan
Johor
e) Zaman kegemilangan
Terengganu –semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah 1 (Sultan Terengganu ke-2)
f) Terengganu
menjadi pelabuhan pedalaman terpenting di kepulauan Melayu
g) Sultan Mansur Shah
1 melibatkan diri dalam perdagangan
h) Baginda tirut melantik
wakil-wakilnya menjaga urusan perdagangan
i) Barang
dagangan ialah lada hitam, emas dan bijih timah
j) Terengganu
menjalin hubungan dengan Siam
k) Hubuungan
berterusan apabila Siam meminta bantuan Terengganu menyerang Raja Ligor
l) Ia
dipersetujui oleh Sultan Mansor Shah 1
m) Sultan Mansor Shah 1 menghantar
bunga emas kepada Siam sebagai tanda persahabatan
n) Siam menganggap
Terengganu mengakui ketuanan Siam
o) Sultan Omar
merupakan raja yang berpegang kuat pada ajaran agama islam
p) Terengganu
merupakan negeri terawal menerima agama islam
NEGERI SEMBILAN
Asal-usul nama
Negeri Sembilan terdiri daripada 9
buah daerah atau luak
b) Daerah tersebut
ialah
I.Sungai Ujong
IIRembau
III. Jelebu
IV. Johol
V.Ulu Muar
VI. Inas
VII. Gunung Pasir
VIII. Terachi
IX. Jempul
c) Kemajuan Melaka
menarik minat orang Minangkabau, ke Tanah Melayu
d) Mereka menetap di
Naning ,Sungai Ujong dan rembau
e) Mereka menunjukkan
taat setia mereka kepada sultan Melaka kerana sultan Melaka berasal dari
Melayu-Jambi
f) Sebelum
kedatangan orang Minangkabau, telah wujud 4 daerah kepunyaan penduduk asli
iaitu
i.
Sungai Ujong
ii.
Klang
iii.
Jelebu
iv.
Johol
g) Keempat-empat
daerah adalah dibawah penguasaan kerajaan Melaka
h) Selepas kejatuhan Melaka,
Bugis mendirikan kesultanan Bugis di Selangor
i) Peristiwa ini
menyebabkan suasana tidak aman berlaku di Negeri Sembilan
j) Keadaan
mendorong penghulu-penghulu di Negeri Sembilan memohon kepada sultan
Johor seorang putera raja untuk mentadbir negeri mereka
k) Johor memberi kuasa kepada
penghulu-penghulu tersebut mendapatkan anak raja dari Pagar Ruyong iaitu
Raja Melewar
l) Raja Melewar ke Siak dan Johor untuk meminta
izin memerintah Negeri Sembilan
m Raja Melewar ditabalkan sebagai
Yamtuan
n)Amalan melantik pembesar dari Pagar
Ruyong berakhir selepas selepas Raja Lenggang menjadi Yamtuan Besar
o) Negeri Sembilan adalah pengeluar
bijih timah, beras dan hasil hutan
PROSES KEMERDEKAAN
LAUNGAN MERDEKA SEBANYAK 7 KALI OLEH TUNKU ABDUL RAHMAN
Kemerdekaan telah mengangkat maruah
dan kedaulatan negara. Ia adalah sesuatu yang tidak boleh dijual beli. Rakyat
Malaysia yang cintakan negara wajar memelihara nama baik negara di mana sahaja
mereka berada. Dari sudut keselamatan, maruah dan kedaulatan negara bukan
sahaja dipikul oleh anggota keselamatan tetapi turut dipikul bersama oleh
seluruh rakyat. Kemerdekaan ini bukanlah takdir semata-mata tetapi adalah
hasil usaha pejuang dan pemimpin terdahulu. Sebagai rakyat yang
bertanggungjawab, marilah kita bersama-sama menjaga maruah serta kedaulatan
negara. Sematkan juga di dalam diri semangat cintakan negara serta sentiasa
menjaga dan menjulang nama baik Malaysia walau di mana kita berada.
KRONOLOGI MENCAPAI KEMERDEKAAN
27 Julai 1955
Pilihan raya Persekutuan pertama
diadakan. (UMNO telah mengadakan kerjasama dengan MCA (yang ditubuhkan pada 27
Februari 1949) dan MIC (ditubuhkan pada Ogos 1946) membentuk Parti Perikatan
untuk menghadapi pilihan raya tersebut.
1O Ogos 1955
Tunku Abdul Rahman membentuk Kabinet
pertama dianggotai oleh 6 wakil Melayu, 3 wakil Cina dan 2 wakil India.
18 Januari – 6 Februari 1956
Tunku Abdul Rahman mengetuai rombongan
merundingkan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu di London.
8 Februari 1956
Perjanjian Merdeka telah dimeterai
dengan menetapkan tarikh 31 Ogos 1957 sebagai tarikh kemerdekaan Persekutuan
Tanah Melayu.
20 Februari 1956
Tunku Abdul Rahman telah membuat
Pengisytiharan Kemerdekaan di Padang Pahlawan, Bandar Hilir, Melaka
21 Mac 1956
Suruhanjaya Perlembagaan Reid, sebuah
suruhanjaya bebas telah dibentuk untuk mengkaji dan menggubal Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu.
28 – 29 Disember 1956
Tunku Abdul Rahman dicabar supaya
menyelesaikan isu pemberontakan komunis. Lalu, Rundingan Baling diadakan pada
28-29 Disember 1956 bersama Chin Peng, Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya
(PKM).
30 Ogos 1957
Detik 12.00 tengah malam, bendera Union
Jack diturunkan di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad dan diganti dengan
bendera Persekutuan Tanah Melayu tanda negara mencapai kemerdekaan.
PROSES PEMBENTUKAN MALAYSIA
PENYINGKIRAN SINGAPURA
- Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau diLondon pada tahun 1965.
- Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay". Tunku dikatakan telah terpengaruh denganketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.
- UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian.
- Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.
- Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.
- Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap
- Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.
Badan Pentadbiran dan Kehakiman Negara
MALAYSIA merupakan
sebuah negara yang mengamalkan sistemDemokrasi Berparlimen dan Raja
Berperlembagaan yang mana Seri Paduka Baginda Yang
DiPertuan Agong berperanan sebagai Ketua Negara.Sebagai
pelengkap kepada pembentukan negara, Perlembagaan Persekutuan telah
digubal dan menjadi punca kuasa serta sumber
perundangan utama negara
PERLEMBAGAAN Persekutuan menjelaskan
struktur pembahagian kuasa dalam sistem pentadbiran negara yang
meliputi
- Badan Perundangan(Legislative)
- Badan Eksekutif (Executive )
- Badan Eksekutif (Executive )
PENTADBIRAN
Suatu proses pelaksanaan dasar-dasar
yang telah dimaktubkan untuk tujuan mencapai objektif organisasi (Kerajaan).
NEGARA
Sesuatu masyarakat politik yang
mempunyai sempadan yang tertentu, mempunyai penduduk, mempunyai Kerajaan yang
teratur, dan mempunyai kedaulatan keupayaan untuk mengawal hal ehwal dalam
negeri serta kebebasan mengadakan hubungan dengan negara-negara lain.
DEMOKRASI
Sistem pemerintahan/politik dimana
rakyat mempunyai suara mutlak dalam menentukan Kerajaan melalui pilihanraya.
PERLEMBAGAAN
Sebuah dokumen atau dokumen-dokumen yang
mengandungi undang-undang tertinggi bagi mewujudkan satu sistem Kerajaan yang
teratur.
PARLIMEN
Badan Perundangan Persekutuan yang
terdiri daripada Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, Dewan
Negara dan Dewan Rakyat.
Demokrasi
• Sistem
Demokrasi Berparlimen bermaksud rakyat dapat melibatkan diri dalam sistem
pentadbiran negara.
• Rakyat
berpeluang membentuk Kerajaan melalui pilihanraya danbebas
memilih perwakilan bagi mengurus negara.
• Pengamalan
Sistem Demokrasi Berparlimen bertujuan untuk memperlihatkan landasan
pemerintahan bagi sesebuah negara adalah berteraskan kepada
kebebasan/demokrasi.
• Parlimen
ialah institusi terunggul dalam sesebuah negara yang mengamalkan
prinsip-prinsip demokrasi.
• Salah
satu syarat dalam Sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada
tiga badan di dalam sistem pemerintahan, iaitu Perundangan, Eksekutif dan Kehakiman.
• Malaysia
mengamalkan sistem demokrasi berparlimen.
RAJA BERPERLEMBAGAAN
Raja Berperlembagaan bermaksud
Raja yang memerintah mengikut kuasa yang diberikan kepada baginda (SPB Yang
Di-Pertuan Agong) oleh Perlembagaan. Baginda harus bertindak atas
nasihat Kabinet atau nasihatseorang Menteri yang
bertindak dibawah kuasa am Kabinet (biasanya Perdana Menteri).
Sebagai Ketua Negara Malaysia, Yang
DiPertuan Agong berada di kemuncak ketiga-tiga bidang kuasa eksekutif,
perundangan dan kehakiman.
Yang DiPertuan Agong mempunyai keutamaan
yang melebihi semua orang di Malaysia dan tidak boleh didakwa dalam perbicaraan
mana-mana Mahkamah. Baginda merupakan lambang kedaulatan dan perpaduan negara.
Pemilihan
Yang DiPertuan Agong dipilih dari
kalangan sembilan orang Raja Melayu oleh Majlis Raja-Raja mengikut aturan yang
terkandung dalam jadual ketiga, Perlembagaan Malaysia.
Setiap Raja boleh dipilih menjadi Yang
Di-Pertuan Agong, kecuali baginda belum cukup umur, atau sengaja tidak mahu
dipilih, atau difikirkan tidak layak oleh Majlis Raja-Raja dengan undi sulit
atas sebab lain.
Raja yang pertama dalam senarai
pemilihan dan mendapat sokongan daripada sekurang-kurangnya empat orang Raja
akan ditawarkan jawatan ini selama lima tahun melainkan
baginda meletakkan jawatan sebelum tempoh berkenaan atau dilucutkan jawatan
oleh Majlis Raja-Raja.
Isteri Yang Di-Pertuan Agong digelar
Raja Permaisuri Agong dan mempunyai keutamaan selepas Yang Di-Pertuan Agong.
Kuasa Eksekutif
Kuasa eksekutif adalah terletak pada
Yang Di-Pertuan Agong. Walau bagaimanapun, baginda harus bertindak atas
nasihat Kabinet atau Perdana Menteri.
Yang Di-Pertuan Agong berhak mendapat
apa-apa maklumat mengenai Kerajaan Persekutuan yang boleh diperolehi oleh
Kabinet.
Semasa Majlis Raja-Raja membincangkan
perkara-perkara mengenai dasar negara, baginda diiringi oleh Perdana Menteri.
Hubungan Dengan Parlimen
Yang Di-Pertuan Agong merupakan satu
daripada tiga komponen Parlimen ( disamping Dewan Rakyat dan Dewan Negara).
Baginda boleh memanggil,
menangguh dan membubarkan Parlimen.
Yang Di-Pertuan Agong boleh juga memberi
ucapan dalam mana-mana Majlis Parlimen.
Rang undang-undang yang diluluskan oleh
Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapat persetujuan (kecuali sebagaimana
diperuntukkan dalam Perkara 66) Yang Di-Pertuan Agong sebelum dijadikan
undang-undang.
Hubungan Dengan Kehakiman
Ketua Hakim Negara Mahkamah Agung,
Hakim-hakim Besar Mahkamah Tinggi dan Hakim-hakim lain Mahkamah Persekutuan dan
Mahkamah Tinggi dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong, yang bertindak mengikut
nasihat Perdana Menteri, selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja.
Yang Di-Pertuan Agong mempunyai kuasa
mengampun segala kesalahan yang dibicarakan dalam Mahkamah
Tentera, segala kesalahan yang dilakukan dalam Wilayah Persekutuan (Kuala
Lumpur dan Labuan) dan segala hukuman yang dijatuhkan dalam Mahkamah Syariah di
Melaka, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan.
Tugas-tugas Lain
Yang Di-Pertuan Agong merupakan
Pemerintah Tertinggi Angkatan Bersenjata dan Ketua Agama Islam bagi
negeri-negeri Melaka, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan
negeri baginda sendiri.
Yang Di-Pertuan Agong bertanggungjawab
memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum bumiputera Sabah dan
Sarawak.
Kuasa Budi Bicara
Mengikut Perlembagaan Persekutuan, Yang
Di-Pertuan Agong boleh bertindak mengikut budi bicaranya sendiri
dalam tiga perkara, iaitu:
Pelantikan Perdana Menteri;
Memperkenan atau menolak permintaan
pembubaran Parlimen;
Meminta supaya diadakan suatu mesyuarat
Majlis Raja-Raja mengenai keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran
Raja-raja.
Larangan
Terdapat beberapa perkara yang tidak
boleh dibuat oleh Yang Di-Pertuan Agong. Di antara perkara-perkara tersebut
ialah:
(i) Tidak
boleh dengan giatnya melibatkan
diri
dalam perniagaan;
(ii) Tidak
boleh memegang jawatan bergaji;
(iii) Tidak
boleh meninggalkan Malaysia selama
tempoh
yang melebihi lima belas hari
kecuali
dengan persetujuan Majlis Raja-
Raja
atau kerana membuat lawatan rasmi
ke
sebuah negara lain;
iv) Tidak
boleh menerima apa-apa jua jenis
emolumen
dari negeri yang baginda
menjadi
Raja; dan
(v) Tidak
boleh menjalankan tugas-tugas
sebagai
Raja negerinya kecuali tugas-tugas
sebagai
Ketua Agama Islam, pindaan per-
lembagaan
dan pelantikan Pemangku Raja
atau
ahli Jemaah Pemangku Raja.
KONSEP PENGASINGAN KUASA ( DOCTRINE
OF POWER)
Pengasingan Kuasa (Doctrine of Power)
merupakan konsep asas dalam Kerajaan-kerajaan moden terutama bagi negara-negara
demokratik.
Doktrin Pengasingan kuasa dimajukan oleh Montesquieu,
seorang ahli falsafah terkemuka Perancis.
Idea terpenting mengenai pengasingan
kuasa ialah orang atau badan yang sama tidak harus bertanggungjawab
bagi membuat undang-undang, menguatkuasakannya dan menghukum orang-orang yang
melanggarnya. Dalam erti kata yang ekstrim, doktrin tersebut melibatkan pembahagian
kuasa pemerintahan yang jelas antara badan-badan perundangan,
eksekutif dan kehakiman tanpa sebarang pertindihan.
Sebagai contoh, pihak eksekutif tidak harus mempunyai kuasa dalam hal-hal
perundangan atau kehakiman.
Matlamat doktrin pengasingan kuasa ialah
untuk mengelakkan pemusatan kuasa di dalam tangan mana-mana
pihak. Dari segi amalan, tidak ada negara yang mematuhi doktrin tersebut dengan sepenuhnya, walaupun
Amerika Syarikat hampir-hampir berbuat demikian. Di Malaysia, doktrin
pengasingan kuasa telah diubahsuai mengikut keperluan kita.
BADAN PERUNDANGAN (LEGISLATIVE)
PARLIMEN
Parlimen Malaysia adalah badan
perundangan dalam sistem Kerajaan Malaysia. Dari segi struktur pentadbirannya,
Parlimen Malaysia mengandungi tiga institusi utama, iaitu Seri Paduka Baginda
Yang Di-Pertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Parlimen Malaysia berfungsi sebagai
platform bagi Kerajaan Persekutuan menggubal undang-undang.
Dari segi prosedur, undang-undang yang
dibentang dan diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara akan diangkat untuk
mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, sebelum diwartakan
dan dikuatkuasakan di seluruh negara.
Selain penggubalan undang-undang,
Parlimen Malaysia berfungsi meluluskan pindaan kepada undang-undang
persekutuan,
memeriksa dasar-dasar serta meluluskan
perbelanjaan Kerajaan Persekutuan dan hasil-hasil cukai yang baru.
Parlimen Malaysia juga menjadi forum
untuk ahli parlimen membahaskan isu-isu berkepentingan nasional serta
menyampaikan pandangan dan kritikan berhubung perkara-perkara yang berlaku
dalam dan luar negara.
DEWAN NEGARA
Dewan Negara mempunyai 70 orang ahli,
iaitu 26 ahli yang dipilih oleh Dewan Undang Negeri sebagai mewakili 13 Negeri
( setiap negeri diwakili oleh 2 orang ahli). 44 ahli yang dilantik oleh Seri
Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri
termasuk 2 ahli dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, 1 dari WP Labuan dan 1
dari WP Putrajaya.
Ahli-ahli Dewan Negara dilantik atau
dipilih dari kalangan mereka yang menyumbang khidmat yang cemerlang atau telah
mencapai kecemerlangan dalam profesion masing-masing, dalam perdagangan,
industri, pertanian, aktiviti kebudayaan atau perkhidmatan sosial atau
merupakan wakil kumpulan kaum minoriti ataupun kebolehan menjaga kepentingan
orang-orang Asli.
Untuk layak menjadi ahli Dewan Negara,
seseorang calon hendaklah:
* warga
negara Malaysia;
* umur
tidak kurang dari 30 tahun;
* waras
fikiran;
* bukan
seorang muflis; dan
* tidak
mempunyai rekod jenayah
Peranan utama Dewan Negara ialah untuk membahaskan sesuatu
Rang Undang-Undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat dengan lebih mendalam dan
teliti.
Ini bererti Dewan Negara dapat
memperbaiki Rang Undang-Undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat.
Dewan Negara juga merupakan forum bagi
pegawai-pegawai awam dan ahli politik yang berpengalaman (senator-senator)
untuk membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.
DEWAN RAKYAT
Dewan Rakyat mempunyai 222 ahli, iaitu
165 di Semenanjung, 31 di Sarawak dan 26 di Sabah termasuk Labuan.
Setiap ahli mewakili satu kawasan
pilihanraya (parlimen) yang dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya.
Mereka memegang jawatan selama lima (5)
tahun sekiranya parlimen tidak dibubarkan sebelum tamat tempohnya. Tugas utama
Dewan Rakyat ialah untuk membuat undang-undang dengan cara
membincang dan meluluskanRang Undang-Undang. Rang Undang-Undang yang
diluluskan kemudian dikemukakan bagi kelulusan Dewan Negara dan seterusnya
untuk diperkenan oleh Yang Di-Pertuan Agong.
Dewan Rakyat juga menyediakan suatu forum dimana
dasar-dasar Kerajaan boleh dipersoalkan dan diperdebatkan oleh ahli-ahli.
BADAN EKSEKUTIF
( EXECUTIVE)
Badan Eksekutif merupakan badan pemerintah
bagi Kerajaan Malaysia. Ia juga dikenali sebagai Kabinet atau Jemaah Menteri.
Badan ini dibantu oleh jentera
Pentadbiran Awam (Perkhidmatan Awam) yang bertanggungjawab melaksana dan
menguatkuasakan undang-undang, dasar-dasar awam dan mentadbir negara.
Kuasa Jemaah Menteri dijelaskan dibawah
Perkara 39, Perlembagaan Persekutuan. Berdasarkan peruntukan tersebut, kuasa
memerintah (eksekutif) bagi Persekutuan terletak pada Seri Paduka Baginda Yang
Di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh Jemaah Menteri atau
Menteri-menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Kabinet.
BADAN KEHAKIMAN
( JUDICIARY)
Badan Kehakiman atau Judiciary
berperanan menyelesaikan sesuatu bentuk perselisihan atau pertikaian di
kalangan rakyat dan di antara rakyat dengan pihak berkuasa.
Perkara 121, Perlembagaan Persekutuan
menjelaskan bahawa kuasa kehakiman bagi Persekutuan terbahagi kepada dua (2)
Mahkamah Tinggi, yang mana pewujudan Mahkamah ini adalah bersesuaian dengan
bidang kuasa dan tarafnya.
Mahkamah Tinggi Bagi Semenanjung
Kuasa kehakiman bagi negeri-negeri di
Semenanjung terletak dibawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi Malaya.
Mahkamah Tinggi Bagi Sabah dan Sarawak
Kuasa kehakiman bagi negeri-negeri di
Sabah dan Sarawak pula adalah terletak dibawah bidang kuasa Mahkamah
Tinggi Borneo.
Sebagaimana yang ditetapkan oleh
Undang-undang Persekutuan, Mahkamah Tinggi yang berkaitan dan mana-mana
Mahkamah yang lebih rendah mempunyai bidang kuasa tertentu sebagaimana yang
diperuntukkan dibawah undang-undang Persekutuan.
Selain Mahkamah Tinggi, terdapat juga Mahkamah
Rayuan yang berperanan memutuskan rayuan terhadap keputusan-keputusan
yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi atau seseorang hakimnya.
Manakala, Mahkamah Persekutuan pula
mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan rayuan terhadap keputusan-keputusan
yang dibuat di peringkat Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi atau seseorang hakim
Mahkamah tersebut.
PENGENALAN DAN PERBANDINGAN STRUKTUR
ORGANISASI KERAJAAN PUSAT DAN KERAJAAN NEGERI
KABINET – Organisasi
Eksekutif Tertinggi
Kabinet atau Jemaah Menteri merupakan
organisasi tertinggi yang menjalankan kuasa eksekutif Kerajaan Pusat
(Persekutuan) atas nama Yang Di-Petuan Agong.
Di Semenanjung Malaysia, Majlis
Mesyuarat kerajaan(MMK) merupakan organisasi tertinggi yang
menjalankan kuasa eksekutif Kerajaan Negeri atas nama Raja atau Yang Di-Pertua
Negeri.
Di Negeri Sabah, ia digelar Kabinet dan
di Sarawak pula dipanggil Majlis Tertinggi(MT) yang
menjalankan kuasa eksekutif Kerajaan Negeri masing-masing atas nama Yang
Di-Pertua Negeri. Kabinet/Majlis Mesyuarat Kerajaan/Majlis Tertinggi merupakan
organisasi pembentukan dasar negara yang tertinggi. Ia bertanggungjawab secara kolektif kepada
Parlimen/Dewan Undangan Negeri.
Setiausaha Kabinet ialah Ketua
Setiausaha Negara di peringkat Persekutuan dan Setiausaha
Kerajaan Negeri di peringkat Negeri. Kementerian yang diketuai oleh
Menteri merupakan agensi tertinggi Kerajaan. Ia melaksanakan portfolio yang
menjadi tanggungjawab seseorang Menteri.Pegawai Pentadbir utama di sesebuah
Kementerian peringkat Persekutuan ialah Ketua Setiausaha dan di peringkat
Negeri ialah Setiausaha Tetap (Sabah dan Sarawak).
KEMENTERIAN
Jabatan Perdana Menteri (JPM) merupakan
Kementerian utama di peringkat Persekutuan dan Jabatan Ketua Menteri
(JKM) di peringkat Negeri. Ia bertanggungjawab untuk merancang,
merumus dan menyelaras segala dasar negara.
Pegawai Pentadbir Utama di Jabatan
Perdana Menteri ialah Ketua Setiausaha Negara, manakala di Jabatan
Ketua Menteri atau Pejabat Menteri Besar ialah Setiausaha Kerajaan
Negeri.
JABATAN
Jabatan merupakan agensi Kerajaan yang
terletak dibawah sesebuah Kementerian. Secara amnya, jabatan-jabatan mempunyai
cawangan-cawangan di peringkat negeri dan daerah.
Peranan Jabatan ialah untuk melaksanakan
kebanyakan daripada perkara yang terletak dibawah sesebuah Kementerian. Pegawai
Pentadbir utama bagi kebanyakan Jabatan ialah Ketua Pengarah (Persekutuan) atau
Pengarah (Negeri).
SURUHANJAYA
Suruhanjaya merupakan organisasi yang
dapat bergerak dengan bebas dalam menjalankan tugas-tugas tertentu secara
objektif, adil dan saksama.
Terdapat dua jenis Suruhanjaya yang
tetap dalam Kerajaan Persekutuan, iaitu Suruhanjaya Pilihanraya dan
Suruhanjaya-suruhanjaya Perkhidmatan
Seperti Kerajaan Persekutuan, Kerajaan
Negeri juga mempunyai Suruhanjaya-suruhanjaya berbentuk tetap atau sementara.
Pegawai Pentadbir utama sesebuah Suruhanjaya
ialah Setiausaha.
PERBADANAN AWAM
Terdapat dua jenis Perbadanan Awam di
Malaysia, iaitu Badan-badan Berkanun dan Badan-badan
Tidak Berkanun (Syarikat Kepunyaan kerajaan).
Badan-badan Berkanun merupakan
organisasi yang ditubuhkan di bawah Akta Parlimen atau Enakmen Negeri.
Contoh-contoh Badan Berkanun persekutuan ialah FELDA, MARA, BANK NEGARA dan
sebagainya. Contoh-contoh badan Berkanun di peringkat Negeri seperti Sabah
ialah Yayasan Sabah, SLDB, PPS, Majlis Daerah dan sebagainya.
Badan-badan Tidak Berkanun pula
merupakan organisasi-organisasi yang ditubuhkan dibawah Akta Syarikat dimana
Kerajaan mempunyai kepentingan ekuiti. Contoh-contoh Badan Tidak Berkanun ialah
MAS, PETRONAS, SFI, Labuan Wood Products, dan sebagainya.
Tujuan penubuhan Perbadanan Awam ialah
untuk membolehkanpenglibatan Kerajaan secara terus dan lebih
berkesan dalam bidang pembangunan sosio-ekonomi negara serta kegiatan-kegiatan
yang tidak diceburi oleh sektor swasta.
Perbadanan Awam ini lebih
bebas dan tidak terikat kepada peraturan-peraturan Pentadbiran
Awam/Kerajaan yang biasa.
Perbadanan Awam juga mempunyai autonomi yang
lebih dalam hal-hal pengurusan dan kewangan.
PERINGKAT PENTADBIRAN NEGERI
Di Semenanjung terdapat tiga (3)
peringkat Pentadbiran Negeri, iaitu Daerah, Mukim dan Kampung.
Di Sabah terdapat empat (4) peringkat
Pentadbiran Negeri, iaitu Daerah, Daerah Kecil, Mukim dan Kampung.
Di Sarawak juga terdapat empat(4)
peringkat Pentadbiran Negeri, iaitu Bahagian, Daerah, Daerah Kecil dan Kampung.
Bahagian diketuai oleh Residen.
Pentadbiran Daerah diketuai oleh Pegawai
Daerah, pentadbiran Mukim diketuai oleh Penghulu di
Semenanjung, Penghulu atau Pemanca di Sarawak
dan Ketua Anak Negeri di Sabah. Pentadbiran peringkat Kampung
diketuai oleh Ketua Kampung dan dibantu oleh Jawatankuasa Kemajuan dan
Keselamatan Kampung (JKKK).
KERAJAAN TEMPATAN
(Peringkat Kerajaan Yang Berasingan)
(Peringkat Kerajaan Yang Berasingan)
Kerajaan Tempatan (Pihak Berkuasa
Tempatan) merupakan suatu peringkat Kerajaan yang berasingan. Tujuan utama
penubuhannya ialah untuk memberi peluang kepada penduduk tempatan mengambil
bahagian dalam pengurusan kawasan-kawasan yang diduduki oleh mereka.
Pada masa ini, terdapat dua (2) jenis
Kerajaan Tempatan, iaitu : (a) Majlis Perbandaran, dan (b) Majlis Daerah.
Majlis Perbandaran terdapat di kawasan
Bandar manakala Majlis Daerah di kawasan Luar Bandar.
Pegawai Pentadbir
utama sesuatu Pihak Berkuasa Tempatan ialah Setiausaha atau Pegawai Eksekutif.
No comments:
Post a Comment